« Terug naar opleidingen

Mediamanagement en Marketing

BOL | 4 | 3 jaar

Aanmelden

Youtube, e-magazines, guerillamarketing, posters in bushokjes…. als mediamanager weet je hoe je verschillende media inzet om een doel te bereiken of om aandacht te krijgen voor een bedrijf. Je gaat bijvoorbeeld in gesprek met een opdrachtgever die een campagne wil opzetten om zijn naamsbekendheid te vergroten. Je bedenkt voor hem een plan en je zorgt ervoor dat het goed uitgevoerd wordt. Dit keer stel je voor een ‘like and share-actie’ te organiseren.

Het kan zijn dat je voor de uitvoering van je ideeën een grafisch vormgever, een drukker, een cameraploeg, een webdesigner of een tekstschrijver inzet. Of je begeleidt zelf een televisieproductie of organiseert een evenement. Je regelt, plant, belt en organiseert. Als mediamanager ben je vooral creatief in het bedenken van plannen en oplossingen en hoef je minder creatief in vormgeven te zijn.

Je vindt het leuk om met mensen om te gaan en bent nieuwsgierig naar wie ze zijn en wat ze willen. Je bent communicatief. Organiseren en regelen is je tweede natuur. Je hebt verstand van marketing en communicatie. Je doet onderzoek naar doelgroepen en maakt een marketing- of mediaplan. Je kunt de verschillende social media van een bedrijf bijhouden en hebt contact met de klanten

 

De opleiding

  • Je leert presenteren, samenwerken, plannen, organiseren, adviseren en onderhandelen. Ook leer je hoe je een evenement organiseert en een mediacampagne opzet.
  • Beroepsgerichte vakken: zakelijk schrijven, marktonderzoek, social media, reclameleer, video, fotografie, projectmanagement verkoopgesprekken voeren en auteursrecht.
  • De opleiding duurt drie jaar. Al in het eerste leerjaar werk je voor echte klanten. In het laatste jaar loop je acht maanden stage bij een erkend leerbedrijf.
  • Op het Grafisch Lyceum Utrecht leer je werken met professionele grafische software en je kunt je binnen de opleiding mediamanagement specialiseren in het vakgebied marketing en communicatie.

Na de opleiding

  • Werken bij: reclamebureaus, communicatiebureaus, evenementenbureaus, productiebedrijven (film, televisie), drukkerijen of uitgeverijen.
  • Eigen bedrijf starten.
  • Doorstromen naar het hbo: Marketing- of Communicatiemanagement, Commerciële economie, Media- en Informatiemanagement, Kunst en Economie of Event Management.

Toelatingseisen

  • vmbo-diploma kbl, gl of tl
  • Mbo-diploma niveau 3
  • overgangsbewijs van 3 naar 4 havo/vwo.

Video van studenten

In een filmpje laten studenten van de opleiding Mediamanagement en Marketing zien hoe ze een PR-stunt bedenken en hun plan presenteren voor kledingketen America Today in Utrecht. Natuurlijk hebben ze het filmpje ook zelf gemaakt.

Bijsluiter

Bekijk de bijsluiter van deze opleiding van het SBB. De cijfers voor de kans op stage zijn niet relevant, de afgelopen jaren is het ons gelukt om iedereen een stageplek te garanderen. Ook de toekomst blijven we ons hiervoor inzetten.