« Terug naar opleidingen

Mediamanagement en Marketing

BOL | 4 | 3 jaar

Aanmelden

YouTube, online magazines, guerillamarketing, posters in bushokjes, promotiefilms, noem het maar op. Dit zijn allemaal media-uitingen en als mediamanager weet je hoe je die inzet voor een opdrachtgever. De opdracht kan zijn om aandacht te krijgen voor een bedrijf of voor een nieuw product dat op de markt komt. Je gaat in gesprek met een opdrachtgever die bijvoorbeeld een marketingcampagne wil opzetten om zijn naamsbekendheid te vergroten. Je bedenkt voor hem een plan hij dat het beste kan doen met media en je zorgt ervoor dat het goed uitgevoerd wordt. Je bent de tussenpersoon tussen de opdrachtgever en de vormgevers die je nodig hebt om je plan uit te voeren.

Samenwerken
Het kan zijn dat je voor de uitvoering van je plan een grafisch vormgever, een drukker, een cameraploeg, een webdesigner of een tekstschrijver inzet. Het is jouw taak om duidelijk uit te leggen wat de bedoeling is. Of je begeleidt zelf een televisieproductie of organiseert een evenement. Je regelt, plant, belt en organiseert veel

Oplossingen bedenken
Als mediamanager ben je vooral creatief in het bedenken van plannen en oplossingen voor klanten en hoef je minder creatief in vormgeven te zijn. Je doet onderzoek naar wat verschillende groepen mensen willen en maakt een marketing- of mediaplan en houdt het budget in de gaten. Je bent ook goed in het bijhouden van de verschillende social media van een bedrijf. Je hebt veel contact met de klanten en daarom ben je veel onderweg.  

Ben jij een mediamanager?
Een mediamanager is open en praat makkelijk met anderenJe werkt graag met andere mensen samen. Ook ben je nieuwsgierig. Dat is handig, want je stelt straks veel vragen aan je opdrachtgevers, zodat je ze zo goed mogelijk kunt helpen. Jij verkoopt wat je hebt bedacht aan de opdrachtgever en je vindt het leuk om naar een eindpunt te werkenOrganiseren en regelen, dat kun jij. Je weet van aanpakken. Jouw ideeën presenteren aan een klant of zelfs een groep mensen, kom maar op!

Past deze rol helemaal bij jou?

  • Werken voor verschillende klanten
  • Verkopen en begeleiden van media
  • Oplossingen bedenken
  • Samenwerken met allerlei soorten mensen
  • Regelen en organiseren

Waarom juist hier deze opleiding volgen?
Je hebt na het behalen van je diploma aan het Grafisch Lyceum Utrecht een enorme voorsprong doordat je veel weet van vormgeven, communicatie en werken in projecten. In je latere beroep ontwerp je zelf waarschijnlijk minder vaak, maar je begrijpt de vormgevers en drukkers waar je veel mee werkt heel goed. Je spreekt hun taal en de taal van de opdrachtgever en dat maakt je werk makkelijk. Ook als je doorstroomt naar het hbo heb je voordeel van deze opleiding doordat je met kunt vormgeven, veel theorie hebt gehad en hebt geleerd om samen te werken.

Wat leer je?
Je krijgt aardig wat theorievakken en je hebt dan ook een flink boekenpakket. Maar je zit heus niet alleen maar met je neus in de boeken. Je leert presenteren, samenwerken, plannen, organiseren, adviseren en onderhandelen. Ook leer je hoe je een evenement organiseert en een mediacampagne opzet. Verder leer je werken met een budget. Wat kun je doen voor het geld dat de klant beschikbaar heeft? En wat als de klant niet gaat voor jouw plan A, heb je dan een plan B? Wat doe je als de vormgever zijn deadline niet heeft gehaald of als een leverancier de spullen niet op voorraad heeft? 

De vakken voor jouw beroep
Tijdens deze opleiding leer je veel over verschillende onderwerpen, die je later ook tijdens je werk tegenkomt. Misschien doe je zelf dan niets met fotografie, maar het is voor jou en een fotograaf waarmee je werkt wel heel fijn als er iets van weet. Dat werkt wel zo makkelijk. De beroepsgerichte vakken zijn: projectmanagementmarktonderzoek, campagne, social media, video, fotografie, vormgeven, zakelijk schrijven, presenteren, verkoopgesprekken voerenleiding geven en auteursrecht. Op het Grafisch Lyceum Utrecht leer je werken met professionele grafische software.

Wie geven hier les?
Je krijgt les van docenten die de wereld van media en marketing goed kennen. Sommigen hebben naast hun baan als docent ook een eigen bedrijf in de branche.  

De opleiding en stage
De opleiding duurt drie jaar. Je krijgt theorie- en praktijkvakken en je werkt samen aan projecten. Al in het eerste leerjaar werk je voor echte klanten. Vanaf de tweede periode werk je altijd aan een project. Je zult je binnen de opleiding mediamanagement specialiseren in het vakgebied marketing en communicatie. Dat keuzedeel krijg je in het eerste leerjaar.

In het laatste jaar loop je acht maanden stage bij een erkend leerbedrijf. Het vinden van een stage gaat over het algemeen vrij makkelijk. Je sluit je opleiding af met een proeve van bekwaamheid waarbij je een opdracht voor een klant uitwerkt

We staan voor je klaar
Tijdens de hele opleiding heb je een studieloopbaanbegeleider, SLB’er in het kort. Hij of zij gaat met jou in gesprek over o.a. jouw toekomstplannen, studievoortgang en hoe het met jou persoonlijk gaat. Er zijn ook groepslessen met de SLB’er.

Na de opleiding

  • Werken bij reclamebureaus, communicatiebureaus, evenementenbureaus, productiebedrijven (film, televisie), drukkerijen of uitgeverijen.
  • Eigen bedrijf starten.
  • Doorstromen naar het hbo. Met deze opleiding heb je een goede basis en een voorsprong als je ervoor kiest om een van de volgende opleidingen op hbo-niveau te gaan doen: Marketing- of Communicatiemanagement, Commerciële economie, Media- en Informatiemanagement, Kunst en Economie of Event Management. 

Toelatingseisen 

  • Vmbo-diploma kbl, gl of tl
  • Mbo-diploma niveau 3
  • Overgangsbewijs van 3 naar 4 havo/vwo.

Video van studenten
Studenten van de opleiding Mediamanagement en Marketing laten zien hoe ze een pr-stunt bedenken en hun plan presenteren voor kledingketen America Today in Utrecht. Natuurlijk hebben ze het filmpje ook zelf gemaakt. 

Online Open Avond
Geef je op voor onze Online Open Avond op donderdag 11 maart.

Interviews met studenten en docenten



Vlogs van studenten

Bijsluiter

Bekijk de bijsluiter van deze opleiding van het SBB. De cijfers voor de kans op stage zijn niet relevant, de afgelopen jaren is het ons gelukt om iedereen een stageplek te garanderen. Ook de toekomst blijven we ons hiervoor inzetten.

Video
Het SBB (Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven) maakte ook onderstaande video. Deze video is niet van een student van onze school, maar laat wel zien wat je in de basis met deze opleiding kunt. Wij geven er op school een eigen draai aan o.a. met keuzedelen.