« Terug naar opleidingen

Communicatie en Marketing

Niveau 4 | BOL | 3 jaar

Aanmelden

Je werkt op de communicatie- of marketingafdeling van een organisatie. Alles wat je maakt of schrijft heeft dus te maken met het bedrijf waar je werkt. Je bent betrokken bij wat er binnen de organisatie gebeurt en zorgt ervoor dat het bedrijf een heldere boodschap naar de buitenwereld communiceert. Denk bijvoorbeeld aan een mooie website, het beheren van social media of het inzetten van commercials.

Schrijvensocial media en vormgeven
Schrijven is jouw ding en dat doe je dan ook graag voor de website en het intranet van jouw bedrijf. Je kunt ook een ander communicatiemiddel inzetten, zoals een folder die bij een campagne hoort of een rapportage voor het management. Ook weet je hoe je een boodschap kunt overbrengen met stilstaand of bewegend beeld en kun je dit vormgeven. Jij weet als geen ander hoe je het beste social media kunt inzetten en hoe je mensen aan je kunt binden. 

Creatief bezig zijn
Als communicatiemedewerker doe je veel verschillende dingen. Je assisteert bij marktonderzoek en verzorgt presentaties. Ook werk je mee aan communicatie- en marketingplannen waardoor het bedrijf bekender wordt of een beter contact met de klanten of andere bedrijven heeftHet kan ook zijn dat je voorlichting geeft over de organisatie waar je voor werkt en dat je de materialen die daarbij horen ontwikkelt. Je bent creatief in het bedenken van activiteiten en je kunt zelfs zelf folders of filmpjes maken. 

Ben jij een communicatiemedewerker? 
Dat ben je als je houdt van schrijven en als je het leuk vindt om met veel verschillende mensen om te gaanJe weet wat je wilt zeggen, zowel in gesproken woord als geschreven tekst. Het is belangrijk dat je nauwkeurig kunt werken. Je onderneemt uit jezelf actie en je stelt je flexibel en dienstverlenend op. Samenwerken met anderen vind je leuk. Je werkt graag volgens een plan. Ook kun je een onderzoek uitzetten en daarna de resultaten ordenen en er een analyse van maken. Je presenteert de resultaten aan de collega van wie je de opdracht hebt gekregen. Je bent het gezicht van het bedrijf, je ontvangt gasten en regelt bijeenkomsten. 

Past deze rol helemaal bij jou?

  • Voor een groter bedrijf werken
  • Plezier in taal
  • Creatief in denken
  • Samenwerken
  • Onderzoeken en analyseren
  • Dienstverlenend en gastvrij 

Waarom juist hier deze opleiding volgen?
Als communicatie– of marketingmedewerker met een diploma van het Grafisch Lyceum Utrecht ben je extra interessant voor bedrijven. Naast dat je goed kunt regelen en organiseren, kun je namelijk ook vormgeven. Daar wordt veel aandacht aan besteed tijdens je opleiding. Stroom je na deze opleiding door naar het hbo, dan heb je een grote voorsprong op andere studenten met jouw skills in bijvoorbeeld Photoshop en InDesign.

Wat leer je?
Goed kunnen schrijven is belangrijk bij dit vak. Daarom leer je hoe je het beste kunt schrijven voor verschillende groepen mensenOok leer je interviewen, marktonderzoek doen, de onderzoeksresultaten analyseren en presenteren, en kun je collega’s adviseren. Op het Grafisch Lyceum Utrecht leer je omgaan met de programma’s uit het Adobe-pakket zoals Photoshop en InDesign. Je kunt content voor de website van je bedrijf maken en die plaatsen. Je kunt filmpjes en infographics maken. 

De vakken voor jouw beroep
In communicatie en marketing werk je met tekst en beeld. Dit komt aan bod bij de beroepsgerichte vakken zoals creatief en zakelijk schrijven, redactie en journalistiek. Ook krijg je vakken als marketing- en communicatietheorie, marketingplan, projectmanagement, communicatieve vaardigheden, Adobe, video, fotografie, online marketing, presenteren, doelgroeponderzoeksocial media, bedrijfskunde en economie. 

Wie geven hier les?
Je krijgt les van docenten die de wereld van communicatie en marketing goed kennen. Sommigen hebben naast hun baan als docent ook een eigen bedrijf in de branche.  

De opleiding en stage
De opleiding duurt drie jaar. Je krijgt theorie- en praktijkvakken en je werkt samen aan projecten. Al in het eerste leerjaar werk je voor echte klanten. Vanaf de tweede periode werk je altijd aan een project. 

In het laatste jaar loop je acht maanden stage bij een erkend leerbedrijf. Het vinden van een stage gaat over het algemeen vrij makkelijk. Je sluit je opleiding af met een proeve van bekwaamheid waarbij je een opdracht voor een klant uitwerkt.

We staan voor je klaar
Tijdens de hele opleiding heb je een studieloopbaanbegeleider, SLB’er in het kort. Hij of zij gaat met jou in gesprek over o.a. jouw toekomstplannen, studievoortgang en hoe het met jou persoonlijk gaat. Er zijn ook groepslessen met de SLB’er.

Na de opleiding 
Werken als communicatie- of marketingmedewerker bij een adviesbureau voor marketing of communicatie, een non-profit organisatie als een museum of een afdeling voor voorlichting van een commerciële organisatie. 

Doorstromen naar het hbo. Met deze opleiding heb je goede basis en een voorsprong als je ervoor kiest om een van de volgende opleidingen op hbo-niveau te gaan doen: Communicatie, Journalistiek, Marketing, Bedrijfseconomie of Commerciële economie. 

Toelatingseisen 

  • Vmbo-diploma kbl, gl of tl
  • Mbo-diploma niveau 3
  • Overgangsbewijs van 3 naar 4 havo/vwo. 

Interviews met studenten en docenten

Bijsluiter
Bekijk de bijsluiter van deze opleiding van het SBB. De cijfers voor de kans op stage zijn niet relevant, de afgelopen jaren is het ons gelukt om iedereen een stageplek te garanderen. Ook de toekomst blijven we ons hiervoor inzetten.

Video
Het SBB (Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven) maakte ook onderstaande video. Deze video is niet van een student van onze school, maar laat wel zien wat je in de basis met deze opleiding kunt. Wij geven er op school een eigen draai aan o.a. met keuzedelen.

Crebonummer en naam
25148 Medewerker marketing en communicatie