Veelgestelde vragen

Student staat voor de gevel van het Grafisch Lyceum Utrecht
Student staat voor de gevel van het Grafisch Lyceum Utrecht
Is iets je niet duidelijk of heb je een vraag? Check of we je vraag hieronder kunnen beantwoorden of neem contact met ons op.

Studie​keuze

Twijfel je tussen een of meerdere studies? Of heb je hulp nodig met het maken van de juiste keuze? Kijk in onderstaand overzicht om het antwoord op je vragen te krijgen.

Ik weet nog niet precies welke opleiding ik wil doen. Kan ik een oriëntatiegesprek aanvragen?
Als je nog niet precies weet welke opleiding je wilt doen en waar je interesses liggen, kun je alvast onze opleidingspagina’s op de website bekijken. Natuurlijk ben je ook welkom op onze Open Dag om de verschillende opleidingen te bezoeken en met docenten en studenten te praten. Vind je het daarna nog steeds lastig om de juiste keuze te maken? Neem dan contact op met het Studenten Servicepunt.

Bellen

Whatsapp

Mailen

Kan ik een dagje meelopen met de opleiding?*
Heb je een Open Dag bezocht en wil je graag meer te weten komen over de opleiding van jouw keuze? Loop dan een dagje mee. Mail je naam en opleiding van jouw interesse via onderstaand e-mail adres en we nemen snel contact met je op.

*Let op! Vanwege het Coronavirus is nu nog niet duidelijk óf en in welke vorm de meeloopdagen gaan plaatsvinden!

Mailen

Kan ik ook in januari/februari starten met de opleiding?
Alleen de opleiding Mediamanagement en Marketing heeft een instroommoment in februari en een instroommoment in augustus. De andere elf opleidingen starten alleen in augustus.

Wat is het verschil tussen een BBL en een BOL-opleiding?
BOL staat voor Beroeps Opleidende Leerweg. De student gaat vijf dagen per week naar school. BBL staat voor Beroeps Begeleidende Leerweg. De student gaat één dag per week naar school en werkt 4 dagen bij een erkend leerwerkbedrijf. Op het Grafisch Lyceum Utrecht hebben we 1 BBL-opleiding: Basismedewerker Printmedia (niveau 2). De overige opleidingen zijn BOL-opleidingen.

Aanmelden

Een vraag over aanmelden? Hieronder vind je alle antwoorden.

Vanaf wanneer kan ik me aanmelden voor een opleiding?
Vanaf 1 oktober 2021 is het mogelijk om je aan te melden voor een opleiding op het Grafisch Lyceum Utrecht. Aanmelden kan tot 1 april 2022.

Hoe ziet de aanmeldprocedure er uit?
De aanmeldprocedure bestaat uit drie verplichte onderdelen, namelijk:

1. Het maken van thuisopdrachten;
2. Eén of twee gesprekken;
3. Het doorgeven van je definitieve studiekeuze.

Kan ik mij ook aanmelden na 1 april?
Je kunt je ook aanmelden na 1 april voor de opleidingen. Je hebt dan geen recht op toelating.

Ik heb me aangemeld voor een opleiding bij jullie maar ik wil de opleiding wijzigen. Hoe kan ik dit doen?
Om je opleiding te wijzigen kun je contact opnemen met het Studenten Servicepunt via e-mail of telefoon. Voldoe je voor deze opleiding aan de vooropleidingseisen en is er plek bij de gekozen opleiding? Dan wijzigen wij je opleiding.

Bellen

Whatsapp

Mailen

Wat houdt het toelatingsrecht mbo in?
Wanneer je je vóór 1 april aanmeldt voor een mbo-opleiding heb je recht op toelating als:

1. Je voldoet aan de wettelijke vooropleidingseisen;
2. Je hebt deelgenomen aan de verplichte onderdelen van de aanmeldprocedure;
3. Er nog plek is bij de opleiding van je keuze.

Let op! Sommige opleidingen zitten al snel vol. Het kan daarom gebeuren dat het maximaal aantal vastgestelde studieplaatsen wordt bereikt terwijl jij nog in de aanmeldprocedure zit. Wij kunnen je dus geen plaats garanderen.

Is er een wachtlijst?
Voor een aantal opleidingen is er een beperkt aantal plaatsen. Meld je daarom zo snel mogelijk aan en doorloop de aanmeldprocedure. Als de opleiding van je keuze vol zit, word je automatisch op de wachtlijst geplaatst. Wij informeren je direct als er een plek vrij is.

Let op!  Het kan gebeuren dat het maximaal aantal vastgestelde studieplaatsen wordt bereikt terwijl je nog bezig bent met de verplichte onderdelen van de aanmeldprocedure. Nadat je het derde onderdeel hebt doorlopen, hoor je of je geplaatst kunt worden of dat je op de wachtlijst komt.

Ik heb me bij jullie aangemeld, maar heb gekozen voor een andere school. Hoe kan ik me afmelden?
Als je je aanmelding wilt annuleren, neem dan even telefonisch contact op met Studenten Servicepunt (030) 280 70 80.

Bellen

Worden mijn ouders op de hoogte gehouden van de aanmeldprocedure?
Ben je jonger dan 18 jaar? Dan ben je tijdens je aanmelding verplicht om de gegevens van je ouder(s)/verzorger(s) in te vullen. Van ieder bericht dat wij naar jou sturen tijdens de aanmeldprocedure, wordt er een kopie gestuurd naar het e-mailadres van je ouder(s)/verzorger(s). Ben je ouder dan 18 jaar? Dan is het invullen van de gegevens van je ouder(s)/verzorger(s) niet verplicht. Willen allebei je ouders op de hoogte blijven? Natuurlijk kan je ook twee e-mailadressen toevoegen.

Ik heb geen Nederlands diploma, kan ik me wel bij jullie aanmelden?
Als je bij ons wil studeren en je beschikt over een buitenlands diploma, dan vragen wij om een diplomawaardering. Bij op de website van het Nuffic kun je een diplomawaardering aanvragen. Het is mogelijk dat wij door middel van een toelatingsonderzoek bekijken of je wordt toegelaten op onze opleiding (met behulp van de AMN Talentscan).

Ik wil mijn Digitaal Doorstroomdossier aanmaken, maar ik kan mijn school niet vinden. Wat moet ik doen?
Je kunt zelf een account aanmaken als je op ‘Ik kan mijn school niet vinden’ klikt. Vul daarna je gegevens in en dan wordt je account aangemaakt. Je kunt starten met deel A. Aan het einde van dit deel zul je het e-mailadres van je mentor moeten invullen, zodat hij/zij een link krijgt om deel B in te vullen.

Ik zit niet op school en heb geen mentor/decaan. Wie kan het Deel B invullen?
Ook als je niet meer op school zit, is het deel B een verplicht onderdeel. Probeer contact op te nemen met je oude mentor of decaan. Misschien heb je wel een loopbaanbegeleider of een werkgever die het Deel B kan invullen.

Ik ben 18 jaar (of ouder) en bij GRIP staat dat ik Deel B niet hoef in te vullen. Kan ik het DDD zonder deel B inleveren?
Ook als je 18 jaar of ouder bent, zul je voor onze school Deel B moeten laten invullen door een mentor/decaan, loopbaanbegeleider of (oud-)werkgever.

Bij mijn thuisopdracht staat dat ik een cijferlijst moet uploaden. Deze heb ik nog niet gekregen. Wat kan ik dan inleveren?
Als je nog geen officiële cijferlijst van je huidige leerjaar hebt gekregen, kun je je overgangsrapport van het afgelopen jaar uploaden. Zorg ervoor dat je naam en klas zichtbaar is op het kopie dat je opstuurt.

Ik zit op een vrije school en krijg geen cijferlijst. Wat moet ik dan inleveren?
Jij krijgt op je huidige school een rapport waar jouw behaalde resultaten en het niveau waar je nu op functioneert staan genoteerd. Je kunt hier een kopie van opsturen.

Ik heb nog een aanvulling op mijn thuisopdracht, maar kan deze niet meer uploaden. Waar kan ik deze naar toe sturen?
Aanvullingen op je thuisopdrachten kun je uploaden via je persoonlijke aanmeldpagina bij “Bijlagen”. Hier kun je ook een dyslexie- of dyscalculieverklaring, of portfolio uploaden. Sla de documenten op onder ‘naam document + voornaam en achternaam’.

Wat is een studiekeuzecheck?
Je krijgt altijd een uitnodiging voor een studiekeuzecheck (SKC). Dit gesprek vindt plaats op school*. In een groepje met andere studenten die gekozen hebben voor dezelfde opleiding, praat je met een docent en student van de opleiding. Je bespreekt de gemaakte keuzeopdracht en je verwachtingen over de opleiding. De SKC vindt plaats elke woensdagmiddag van 15:00 – 17:00 uur op de Vondellaan in Utrecht.

Voor niveau 2 is de SKC op wisselende dagen.

* Let op! Vanwege het Coronavirus kan de studiekeuzecheck ook online zijn. Je leest in de uitnodiging voor de studiekeuzecheck of het op school of online is en op welke tijd je verwacht wordt. 

Ik heb een uitnodiging gekregen voor een studiekeuze- of leerbehoeftecheck maar ik kan niet, kan ik een nieuwe afspraak maken?
Als je echt je afspraak wilt verzetten, kun je dit melden bij het Studenten Servicepunt via e-mail of telefoon (030)  280 70 80. Het Studenten Servicepunt annuleert je huidige afspraak en stuurt je een e-mail waarna je zelf een nieuwe afspraak kunt inplannen. Voor een niveau 2 opleiding ontvang je automatisch een nieuwe datum.

Mailen

Moet ik mijn thuisopdrachten meenemen naar de studiekeuzecheck?
Zorg dat je je thuisopdrachten bij de hand hebt tijdens de studiekeuzecheck (SKC). Bij de SKC op school zorg je dat je de thuisopdrachten meegenomen hebt. Bij een digitale SKC zorg je dat je de opdrachten bij de hand hebt.

Onder​steuning

Heb jij dyslexie of dyscalculie? Of vragen over ondersteuning tijdens je opleiding? Hieronder vind je antwoord op je vragen

Ik heb dyslexie/dyscalculie. Krijg ik hiervoor ondersteuning?
Als je dyslexie of dyscalculie hebt, vragen wij van jou een kopie van de verklaring. Hiermee kunnen we jou vanaf de eerste dag de juiste ondersteuning bieden.

Ik heb een lichamelijke beperking. Wordt hier rekening mee gehouden op school?
In geval van een lichamelijke beperking proberen wij jou de ondersteuning te bieden die je nodig hebt.

Wat is een Leerbehoeftecheck?
Het kan zijn dat uit je dossier blijkt dat je misschien extra ondersteuning nodig hebt. Je wordt dan uitgenodigd voor een extra gesprek op school*. We bekijken of wij jou de nodige aanpassingen of ondersteuning kunnen bieden. Het is wenselijk dat je ouder(s)/verzorger(s) ook bij dit gesprek aanwezig zijn. Krijg je een uitnodiging voor de Leerbehoeftecheck, dan is dit ook een verplicht onderdeel van de aanmeldprocedure.

*Let op! Vanwege het Coronavirus zal de leerbehoeftecheck online plaatsvinden.

Kan ik financiële ondersteuning krijgen in de schoolkosten?
Als je ouders weinig of niet kunnen meebetalen aan je opleiding, dan kun je misschien extra geld krijgen: de aanvullende beurs of toelage.

Meer info

Ben je jonger dan 18 jaar en in het bezit van een U-pas? Dan is het in de meeste gevallen mogelijk om de eigen bijdrage voor excursies uit het U-pas budget te laten betalen. Wil je weten of je hiervoor in aanmerking komt?

Meer info over U-pas

Voor​bereiden

Met onderstaande antwoorden kan jij goed voorbereid beginnen aan je opleiding.

Heb ik recht op studiefinanciering?
Je kunt studiefinanciering aanvragen als je een BOL-opleiding volgt en ouder bent dan 18 jaar. Studiefinanciering aanvragen doe je via DUO.

Aanvragen

Heb ik recht op een gratis studentenreisproduct?
Je kunt het studentenreisproduct (OV) aanvragen als je een BOL-opleiding volgt. Ben je 18 jaar of ouder? Vraag dan het studentenreisproduct tegelijk aan met je studiefinanciering. Ben je jonger dan 18 jaar? Dan moet je het studentenreisproduct apart aanvragen.

Meer info

Wat kost de opleiding?
Ben je op 1 augustus van het cursusjaar 18 jaar of ouder? Dan moet je gaan betalen voor je opleiding aan het mbo. De kosten van de opleiding bestaan uit lesgeld (BOL-opleiding) of cursusgeld (BBL-opleiding) en de aanschaf van studiemiddelen.

Meer info

Wanneer moet ik de schoolkosten betalen en kan dit ook maandelijks?
De betaling van het lesgeld (BOL-opleiding) gaat via DUO. Dit kun je in één betalen, maar mag ook in 9 termijnen. De lesgeldrekening komt in de tweede helft van september. Vanaf dat moment kun je de keuze maken om het bedrag in delen te betalen. De betaling van het cursusgeld (BBL-opleiding) betaal je aan het GLU.

Meer info

 

Waar moet ik mijn schoolboeken bestellen?
Studieboeken zijn gratis bij het Grafisch Lyceum Utrecht. Je krijgt de boeken in bruikleen. Nadat je de Onderwijsovereenkomst hebt getekend, geven wij de opdracht de boeken naar je huisadres op te sturen. Deze krijg je aan het einde van de zomervakantie (voor de start van je opleiding) thuisgestuurd.

Heb ik voor mijn opleiding een laptop nodig?
Als je een opleiding op niveau 4 volgt, dan heb je een laptop nodig.

Meer info

 

Hoe krijg ik inloggegevens voor mijn schoolmail, rooster en digitale lesomgeving? 
Onze ICT afdeling zorgt voor de juiste inloggegevens. Heb je deze aan het begin van je opleiding niet ontvangen?

Mailen

In welke klas zit ik?
Zodra je bent ingelogd in je rooster, zie je in welke lesgroep je bent geplaatst.

Ik wil graag bij een bekende in de klas, kan ik dat aangeven?
Heb je een vriend of vriendin die dezelfde opleiding als jij gaat volgen? Dan kun je aangeven dat jullie bij elkaar in de klas willen komen. Stuur allebei dan een mail met de naam van je vriend/vriendin. Het Studenten Servicepunt zal haar best doen om jullie bij elkaar in te delen.

Mailen

Wie is mijn slb’er (studieloopbaanbegeleider)?
Op het mbo spreken we niet meer van een mentor, maar een ‘slb’er’. De naam van jouw slb’er kun je vinden in jouw Elektronische Leer Omgeving (ELO). Hier vind je ook zijn/haar e-mailadres. En anders leer je hem of haar kennen tijdens de introductie.

Overige vragen

Kijk hieronder om het antwoord op alle overige vragen te weten te komen.

Mijn kind woont op een ander adres als ik, kan ik ook op de hoogte gehouden worden van de voortgang?
Wij vinden het fijn als ouders betrokken zijn bij de opleiding van uw zoon/dochter. De voortgang in het eerste leerjaar wordt per e-mail verzonden. Je kunt jouw e-mailadres doorgeven aan het Studenten Servicepunt

Mailen

Welke coronamaatregelen hanteert het Grafisch Lyceum Utrecht?
We gaan ervan uit te starten in september zonder anderhalve meter. We willen iedereen weer graag veel op school zien.

We plannen, als dat onderwijskundig bezien kan een gezonde mix tussen fysieke en online lessen. Klassen zijn in ieder geval drie lesdagen op school. Een deel van het onderwijs zal online plaatsvinden. Voor de zekerheid ligt er een noodrooster klaar als de coronamaatregelen worden aangescherpt.

Bij ontwikkelingen worden alle studenten, ouders en medewerkers op de hoogte gebracht via post of mail. Hoe het er precies uitziet bij de start van jouw schooljaar, hoor je voor aanvang van de lessen. Hieronder vind je het meest recente Corona protocol.

Corona protocol

Wie is het aanspreekpunt binnen het Grafisch Lyceum Utrecht?
Ons Hoofd Communicatie, Lisanne Hoornweg, is het eerste aanspreekpunt voor journalisten en coördineert de afhandeling van vragen vanuit de media. Lisanne is bereikbaar via (06) 14 65 61 80 of via de mail.

Mailen

Student staat voor school