Studenten GLU in actie voor Bangladesh


Op vrijdag 24 januari overhandigde docent Leo Boot, uit naam van tweedejaars studenten Mediamanagement en Marketing een cheque van €1488 aan Motalib Weijters van stichting SLOBP. Hiermee sloten zij het uitdagende project Bangladesh af. De studenten gingen in actie om voor de Stichting SLOBP (Stichting Landontwikkelingsproject Bangladesh) geld in te zamelen om de armoede in dit land te bestrijden.
Met een geleend startkapitaal van 50 euro organiseerden de studenten in de eerste drie weken van januari diverse activiteiten om dit bedrag te vermeerderen. Net als bij het Microkredietproject van de stichting, betalen ze aan het eind van het project de 50 euro terug aan hun kredietverschaffer. Met de winst financieren ze een door hen gekozen project in Bangladesh, variërend van het aanschaffen van een kip tot het slaan van een waterpomp. Een leerzaam traject voor de studenten. “Door iets kleins te doen, kun je een grote impact hebben. Het heeft me laten zien hoe belangrijk het is om samen te werken en mensen in andere landen een kans te geven om zelf iets op te bouwen”, aldus Nica.
Met een geleend startkapitaal van 50 euro organiseerden de studenten in de eerste drie weken van januari diverse activiteiten om dit bedrag te vermeerderen. Net als bij het Microkredietproject van de stichting, betalen ze aan het eind van het project de 50 euro terug aan hun kredietverschaffer. Met de winst financieren ze een door hen gekozen project in Bangladesh, variërend van het aanschaffen van een kip tot het slaan van een waterpomp. Een leerzaam traject voor de studenten. “Door iets kleins te doen, kun je een grote impact hebben. Het heeft me laten zien hoe belangrijk het is om samen te werken en mensen in andere landen een kans te geven om zelf iets op te bouwen”, aldus Nica.

Croissants verkopen en nagels lakken
In groepen bedachten de studenten verschillende acties om zoveel mogelijk geld in te zamelen. Het team van Anna-Roos, Joyce, Nica en Lotte brachten met bijna €800 het meeste geld binnen. Ze verkochten croissantjes, chocomelk en hotdogs tijdens de pauzes aan hun medestudenten. Een slimme zet, want met een lekkere snack maak je deze doelgroep zeker enthousiast. En ze verspreidden QR codes met een open tikkie in de school en bij familie en vrienden voor een vrijwillige donatie. Andere groepen lakten vol enthousiasme nagels in het bejaardenhuis, verkochten zelfgemaakte armbandjes en tasjes en (zelfgebakken) lekkernijen. Tijdens de finale in het Atrium van de school overhandigde Leo Boot, namens de studenten, een cheque ter waarde van maar liefst €1488 aan de stichting.
Nica, uit het winnende team was geraakt door het project:
“Wat me het meest raakte, was hoe we met het geld dat we hebben ingezameld (800 euro voor een waterpomp, eenden en een geit) echt iets konden betekenen. Door dit te geven aan vrouwen in Bangladesh kunnen zij een klein bedrijfje starten, zoals een winkeltje. Dat helpt hen niet alleen zelf vooruit, maar ook hun gezin. Het is mooi om te zien dat zoiets kleins zo’n groot verschil kan maken.”